Τζίμης Πανούσης

the dark site of the mood

Ποπ & Ροκ τ.54, Αύγουστος 1982 (σ.54)

ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΤΑΞΙΑΡΧΙΕΣ
του Μάκη Μηλάτου

 

 

Με το όνομα Μουσικές Ταξιαρχίες υπάρχει ένα συγκρότημα περισσότερο από πέντε χρόνια. Φυσικά ποτέ δεν έγινε ιδιαίτερα γνωστό, όχι για κανένα άλλο λόγο, αλλά επειδή οι εμφανίσεις ήταν περιορισμένες και σ' ένα στενό κύκλο. Πολλά από τα τραγούδια που παίζουν σήμερα, υπάρχουν από τις πρώτες μέρες της δημιουργίας του γκρουπ, με τους ίδιους ακριβώς στίχους, αλλά με μια χαλαρή και πρόχειρη ενορχήστρωση, επειδή κανένας δεν είχε πάρει στα σοβαρά την υπόθεση μουσική, με μοιραίο αποτέλεσμα να μην κάνουν πρόβες και να μην υπάρχει μεγάλη όρεξη για τη δημιουργία δουλειάς . Σ' αυτό το πρώτο σχήμα συναντάμε το Τζιμάκο να τραγουδάει, τον Βέκιο να παίζει τύμπανα, τον Πάζιο να παίζει κιθάρα και τον Παντελή Φουρνιάδη στο μπάσσο.
Στα τέλη του 1980, οι Μουσικές Ταξιαρχίες, εμφανίζονται στο μουσικό προσκήνιο, κατόπιν πρωτοβουλίας του Πανούση, που αποφάσισε με προσωπικά έξοδα να ηχογραφήσει τη δουλειά και να την κυκλοφορήσει σε κασέτα ανεξάρτητης παραγωγής, ενώ ο Βέκιος, ο Πάζιος και ο Φουρνιάδης, σταματούν τη συνεργασία τους με τους αδιεξοδικούς
Bicycle του Θόδωρου Παπαντίνα. Με τη συμμετοχή του Βαγγέλη Σβάρνα (σαξόφωνο, δεύτερη κιθάρα) και του Άκη Δαούτη (μπάσσο), ηχογραφούν στο Mastersound και στις αρχές του 1981, κυκλοφορεί η κασέτα τους «Disco Tsoutsouni» που από την πρώτη στιγμή δημιούργησε αίσθηση. Αμέσως, όμως, μετά την κυκλοφορία της κασέτας ο Σπύρος Πάζιος εγκαταλείπει το γκρουπ για να «τραβηχτεί» στο Βέλγιο, και μετά από ενέργιες του Βέκιου στις Μουσικές Ταξιαρχίες, έρχεται ο Γιάννης Δρόλαπας, με τον οποίο έπαιζαν μαζί στους Vavoura Band. Για ένα διάστημα έξι μηνών ο Δρόλαπας και ο Βέκιος έπαιζαν και στις Μουσικές Ταξιαρχίες και στους Vavoura Band, ενώ ο Φουρνιάδης είχε αντικατασταθεί από τον Άκη Δαούτη και στο γκρουπ είχε προστεθεί και ο Δημήτρης Παπαβασιλείου (πιάνο). Λίγο αργότερα ο Δαούτης έφυγε για Αμερική και τη θέση του πήρε ο Δημήτρης Δασκαλοθανάσης και με τη σύνθεση αυτή, το συγκρότημα άρχισε να παρουσιάζει τη δουλειά του σε διάφορες συναυλίες.
Ενώ ήδη είχαν πραγματοποιήσει αρκετές ζωντανές εμφανίσεις στην Αθήνα, όταν έδωσαν την πρώτη τους συναυλία εκτός Αττικής δημιουργήθηκαν σοβαρά προβλήματα. Στη συναυλία που έδωσαν στην Καρδίτσα, στις 19 Απριλίου συνελήφθησαν τα μέλη του γκρουπ και παραπέμφθηκαν σε δίκη με κατηγορία για περιύβριση αρχής και εξύβρισης Θείων και τρεις μέρες αργότερα δικάστηκαν στην Καρδίτσα και καταδικάστηκαν σε 54 μήνες φυλάκισης! Με αφορμή την πρωτοφανή αυτή δίωξη και καταδίκη, κινητοποιήθηκαν πολλοί μουσικοί και άνθρωποι του πνεύματος και κατάγγειλαν – με κείμενο που δημοσιεύτηκε σ' όλες σχεδόν τις εφημερίδες – τις ενέργειες αυτές. Δύο βδομάδες αργότερα οι Μουσικές Ταξιαρχίες – που η καταδίκη τους είχε ανασταλτικό χαρακτήρα – αρχίζουν εμφανίσεις στο
Αχ Μαρία που διακόπτονται δύο μέρες αργότερα μετά από επέμβαση των αρχών.
Από τον Αύγουστο, όμως, αρχίζουν εμφανίσεις στο ροκ κλαμπ της Πλάκας
Skylamb και χωρίς καθόλου διαφήμιση συγκεντρώνουν πάρα πολύ κόσμο, με αποτέλεσμα να συνεχίσουν μέχρι τις αρχές του Απριλίου. Στην εκδίκαση της έφεσης, που έγινε στη Λάρισα τις 12 Ιανουαρίου, το γκρουπ αθωώνεται πανηγυρικά και αμέσως φουντώνει η μάχη των δισκογραφικών εταιριών για την απόκτηση του συγκροτήματος. Ενδιαμέσως, ο Γιάννης Γιοκαρίνης είχε έρθει στη θέση του Παπαβασιλείου αλλά το Φεβρουάριο αντικαταστάθηκε κι αυτός από τον Πάζιο που επέστρεψε δίνοντας νέα πνοή στο συγκρότημα και περιορίζοντας το ρόλο του Σβάρνα που συμμετέχει στο γκρουπ σαν session μουσικός. Μέσα στον Απρίλιο το γκρουπ ηχογραφεί το πρώτο του άλμπουμ, για λογαριασμό της Columbia και ο δίσκος τους θα πρέπει αυτή τη στιγμή να έχει κυκλοφορήσει.

«Αποφεύγετε συστηματικά τα χάμπουργκερς, τα τσίζμπουργκερς και τα Jax Ντόνατς. Γυρίστε πάλι στα σουβλάκια. Μην ακούτε την προπαγάνδα των ξένων μονοπωλίων ότι ο γύρος είναι ακατάλληλος. Αν παρατηρήσατε τα κοριτσάκια που καταναλώνουν χάμπουργκερ, τσίζμπουργκερ κι όλα αυτά τα κακόηχα, έχουν χάσει την κλασική ελληνική περιφέρεια. Χανόμαστε σαν φυλή! Σουβλάκια και πάλι Σουβλάκια!!»
Κάτι τέτοια «κουφά» (;) πετάει ο Τζιμάκος και καταλαβαίνεις ότι δεν είναι να παίρνεις τις Μουσικές Ταξιαρχίες στ' αστεία.
Εξάλλου πώς μπορείς να πάρεις στ' αστεία, ένα συγκρότημα που έχει καταδικαστεί, που συνεχώς διώκεται, που με θράσος χλευάζει τα πολιτικά γεγονότα, που μόνιμα αντιπολιτεύεται και ταυτόχρονα φτύνει τα κόμματα, που βιάζει παρά φύση τις κατεστημένες αξίες και τελικά διασκεδάζει αφάνταστα μα το κάθε τι. Γενικευμένη αμφισβήτηση και παντελής έλλειψη σοβαρότητας. Ένας τρόπος ζωής στις αρχές του '80 και δύο μόλις χρόνια πριν το 1984.
Το μάτι του Τζιμάκου γυαλίζει. Μια Αριστοφανική φιγούρα που ζει όταν βρίσκεται στη σκηνή, που τριπάρει πάνω στο πάλκο, που ανασαίνει κάτω από τα φώτα. Ειδικά φτιαγμένος γι' αυτό ακριβώς που κάνει, γι' αυτό που εκπέμπει, γι' αυτά που λέει και για τον τρόπο που τα προσεγγίζει. Ιδανικός για να εντυπωσιάσει τον κάθε πρώιμο αμφισβητία, τον κάθε πρύτανη Πανεπιστημίου, τον κάθε ανοικτό άνθρωπο του πνεύματος. Τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο.
Και πίσω του η μπάντα. Αυτή η καταπληκτική μπάντα που προσδίδει μια ανυπέρβλητη γοητεία, μια σιγουριά και σωτήρια ιδιαιτερότητα. Ένας κιθαρίστας μ' ένα αξιοθαύμαστο δεξί, ένας εραστής των ήχων, που θαρρείς ότι ξεπήδησε από κάποιο λονδρέζικο συγκρότημα του νέου ροκ. Ένας άλλος κιθαρίστας με την περηφάνια του αυθεντικού freak , με τις καταβολές της σχολής του Hendrix , ποτισμένος με τα παραπονιάρικα ελληνικά θέματα, φλερτάροντας επίμονα το heavy metal , χωρίς να ξεχνάει ότι η φύση της κιθάρας είναι να υποφέρει. Ένας ντράμερ που θέλει να κάνει τα τύμπανα να μιλήσουν, που τα φορτώνει με δύσκολα τέμπα, που είναι πρώτα συνθέτης και μετά ντράμερ, που δεν είναι δυνατόν να χαλιναγωγηθεί και που στο μυαλό του δεν υπάρχει τίποτα ταξινομημένο. Μιλάω για τον Σπύρο Πάζιο, για Γιάννη Δρόλαπα και τον Βαγγέλη Βέκιο. Γι' αυτούς που κάνουν τις Μουσικές Ταξιαρχίες ροκ συγκρότημα.
Ναι, είναι ένα σπουδαίο ροκ συγκρότημα!
Είναι ένα οργασμικός παφλασμός.
Ένας χείμαρρος που συνεπαίρνει τα πάντα.
Είναι οι Μουσικές Ταξιαρχίες… κι εγώ δεν είμαι τίποτα περισσότερο από ένας θαυμαστής τους. Κι ένας φίλος τους που πίνει μπύρες μαζί με το Βαγγέλη, που έχει να πει πολλά με τον Γιάννη, που μπορεί να κάνει ατέλειωτες πλάκες με το Τζιμάκο και που σε γενικές γραμμές σε κάνει ψώνιο με τις Μουσικές Ταξιαρχίες. Αυτές τις μέρες θα τους πάρω τηλέφωνο για να τα πούμε. Και μετά, ίσως, σκαρώσουμε και μια συνέντευξη για το ΠΟΠ & ΡΟΚ.


(απομαγνητοφώνηση μιας κρυφής συνομιλίας μεταξύ των μελών και του Μάκη Μηλάτου. Την κασέτα μας παραχώρησε, ευγενώς, ο υποδιοικητής Ασφαλείας της Καρδίτσας)


Τραγουδιστής: Κοίταξε να δεις Μάκη, αν έχεις σκοπό να κάνεις καμιά γελοία συνέντευξη καλύτερα να μας το πεις από τώρα.
Ερ.: Εντάξει σας το λέω από τώρα.
Κιθαρίστας:
Μπα… δε γίνεται τίποτα. Δεν δίνουμε τέτοια συνέντευξη.
Ερ.: Δεν εξαρτάται από σας! Εγώ κάνω ότι γουστάρω! Ακόμα και ψεύτικη συνέντευξη φτιάχνω! Γι' αυτό θα σας συμβούλευα να μη μου πηγαίνετε κόντρα, γιατί θα σας θάψω. Όποιος μου έχει εναντιωθεί έχει εξαφανιστεί από το μουσικό στερέωμα!
Τραγουδιστής:
Αφού το θέτεις έτσι, τότε με μεγάλη μας ευχαρίστηση να σου δώσουμε συνέντευξη. Εξάλλου είμαστε καλά παιδιά και το ξέρεις αυτό.
Ερ.: Ναι αλλά μου χρωστάτε ακόμα 40.000 δρχ., από τη συνεχή διαφήμιση που σας κάνω…
Μπασσίστας:
Ρε Μάκη, έχουμε ανάγκες…
Ντράμερ: Το παιδί μου δεν έχει φαγητό να φάει…
Δεύτερος κιθαρίστας: Χρωστάω κάτι λεφτά στη μαμά μου…
Τρίτος κιθαρίστας: Πρέπει να ξοφλήσω κάτι παλιά χρέη…
Τέταρτος κιθαρίστας: Δεν έχω λεφτά να αγοράσω ζαπρέ…
Ερ.: Καλά, καλά, αφήστε τις κλάψες και στρωθείτε στη δουλειά, για να βγάλετε κανένα φράγκο, μπας και γίνετε αξιοπρεπείς πολίτες.
Τραγουδιστής:
Όπως βλέπεις δουλεύουμε πολύ σκληρά.
Κιθαρίστας: Και τώρα που βγάλαμε δίσκο με την Columbia , σίγουρα, θα γίνουμε αξιοπρεπή άτομα.
Δεύτερος ντράμερ: Χα, χα, χα και θα τα πάρουμε χοντρά.
Σαξοφωνίστας: Μπά, δε νομίζω. Ούτε δύο εκατομμύρια δε θα πάρουμε.
Ερ.: Δε μου λέτε, είναι αλήθεια ότι σας χρηματοδοτεί το Κ.Κ.Ε.;
Μπασσίστας:
Αυτά τα πράγματα δεν…
Τραγουδιστής: Μάκη, γουστάρεις κανένα ποτό;
Κιθαρίστας: Αλήθεια Μάκη, ο Αλέκος τί κάνει;
Τραγουδιστής: Θα τον αφήσεις να' ρθει να τραγουδήσει στις Ταξιαρχίες;
Ερ.: Μπα… Έτσι όπως γίνανε οι Ταξιαρχίες, δεν έχει πια καθόλου ενδιαφέρον.
Τρίτος κιθαρίστας:
Γιατί δεν έχει ενδιαφέρον; Επειδή συγχωνευθήκαμε με τους Sharp Ties ;
Τραγουδιστής: Ή μήπως γιατί πήραμε τον Καρβέλα;
Σαξοφωνίστας: Ο Μάκης την έχει δει άσχημα επειδή εμφανιστήκαμε στις συναυλίες του Οδηγητή.
Ερ.: Αφού σας έχει πάρει η κάτω βόλτα. Ο ντράμερ σας, προσπαθεί να γίνει μέλος της αθηναϊκής τζετ-σετ κοινωνίας, ο τραγουδιστής θέλει να γίνει Σαββόπουλος στη θέση του Σαββόπουλου, ο δεύτερος κιθαρίστας θέλει να παντρευτεί και να γίνει μπαμπάς, ο σαξοφωνίστας θέλει να παίξει με τη Χριστιάνα και γενικά όλοι σας την έχετε δει στραβά.
Μπασσίστας:
Δηλαδή μας βάζεις χέρι.
Κιθαρίστας: Για την ακρίβεια μας βάζει χοντρό χέρι.
Τρίτος ντράμερ: Όλα αυτά τα κάνει γιατί θέλει να μας μειώσει για να προωθήσει τους T.V.C.
Τραγουδιστής: Και τους Motorhead …
Ντράμερ: Εμείς όμως δε μασάμε…
Ερ.: Πώς δε μασάτε. Αφού υπογράψατε συμβόλαιο στην Κολούμπια, κανονίσατε να παίξετε στο θέατρο με την Αλίκη Βουγιουκλάκη και εμφανιστήκατε στην ΥΕΝΕΔ μαζί με τον Θέμη Αδαμαντίδη.
Δεύτερος ντράμερ:
Δεν πιστεύω να τα γράψεις αυτά…
Ερ.: Φυσικά και θα τα γράψω.
Τραγουδιστής:
Καλά λένε οι P.L.J. ότι είσαι καθίκι.
Κιθαρίστας: Αν γράψεις αυτά, θα βγούμε και θα πούμε ότι κυκλοφορείς με κλεμένη μηχανή.
Μπασσίστας: Και ότι δεν ξέρεις Αγγλικά.
Ντράμερ: Και ότι ο πατέρας σου ψηφίζει Κ.Κ.Κ. εξωτερικού.
Ερ.: Δεν μ' ενδιαφέρουν αυτά. Κανένας δεν πρόκειται να σας πιστέψει.
Ντράμερ:
Μάκη μην τρελαίνεσαι. Θα μπορούσαμε να είμαστε φιλαράκια, με το αζημίωτο βέβαια.
Ερ.: Τώρα πια είναι αργά. Όλοι ξέρουν ότι οι Μουσικές Ταξιαρχίες είναι απάτη και ότι όλος αυτός ο ντόρος γύρω απ' τ' όνομά τους έγινε επειδή η Κολούμπια σε συνεργασία με την Αλληλεγγύη, έχουν χώσει εκατομμύρια, για να γίνετε ινδάλματα στις τάξεις της νεολαίας προκειμένου να την ελέγχουν και να περνάνε τη γραμμή που θέλουν.
Σαξοφωνίστας:
Για τον Θοδωράκη μας πέρασες;
Τραγουδιστής: Μην κάνεις πολύ τον έξυπνο γιατί θα ξεσκεπάσουμε τον βρωμερό σου ρόλο.
Γιάννης Μαλαθρώνας: Ήρθα στην Αθήνα για να ανανεώσω το διαβατήριό μου, και με την ευκαιρία να κάτσω καμιά εικοσαριά μέρες. Αλήθεια Βαγγέλη τί ήταν αυτό που με κέρασες;
Ερ.: Η φτηνή σάτιρά σας, δε δίνει λύσεις στα προβλήματα της νεολαίας και της εργατικής τάξης.
Κιθαρίστας:
Η εργατική τάξη δεν έχει προβλήματα γιατί ξέρει ότι θα πάει στον Παράδεισο.
Σαξοφωνίστας: Heaven and Hell.
Τραγουδιστής: Σταμάτα ρε να κάνεις διαφήμιση σε άλλα συγκροτήματα.
(Στο σημείο αυτό η κασέτα κάνει βόμβο και δεν είναι κατανοητά τα λεγόμενα).
Κιθαρίστας: Ναι, γουστάρω να το κάνουμε αυτό. Θα πάθουνε πλάκα όλοι.
Ντράμερ: Κανένας δεν θα ξέρει ότι θα παίζουμε εμείς, αλλά θα πρέπει να φροντίσουμε να διαρρεύσει το μυστικό.
Ερ.: Φυσικά εμείς θα το διαψεύσουμε.
Τραγουδιστής:
Και η μεγάλη πλάκα θα είναι να γουστάρουμε και να θέλουμε κι άλλο δίσκο.
Κιθαρίστας: Για σκέψου να έρθουν προτάσεις και για ζωντανές εμφανίσεις…
Χρήστος Γκούμπας: Γουστάρω…
Ντράμερ: Τί γουστάρεις, ρε βλάκα, αφού δεν ξέρεις να παίζεις μουσική.
Ερ.: Πάντως είσαστε ψεύτικοι. Τα άτομα που βγαίνουν στη σκηνή δεν έχουν καμία σχέση με τους πραγματικούς εαυτούς σας. Οι περισσότεροι ακροατές έχουν την εντύπωση ότι είσαστε σκληροί και επαναστάτες, ενώ στην ουσία είσαστε θεατρίνοι και κότες.
Τραγουδιστής:
Η δουλειά μας δεν έχει καμία σχέση με την πραγματική μας ζωή και ο κόσμος θα πρέπει να κριτικάρει μόνο την καλλιτεχνική μας υπόσταση και τη δουλεία που προσφέρουμε.
Τρίτος κιθαρίστας: Τί σχέση έχει, αν αυτό που παρουσιάζουμε είναι αληθινό ή ψεύτικο. Αυτό που μετράει είναι αν αξίζει και αν αρέσει.
Γιώργος Κυβέλος: Κι εμείς τα έχουμε υπολογίσει όλα, ώστε να αρέσει και να έχει και αξία.
Ερ.: Ναι αλλά κοροϊδεύετε και τον κόσμο και προδίδετε όλους αυτούς που πιστεύουν στις Μουσικές Ταξιαρχίες.
Σαξοφωνίστας:
Ζούμε στο 1982 και δεν υπάρχει χώρος για τέτοια συναισθήματα.
Δεύτερος μπασσίστας: Μάκη αν θέλεις να επιβιώσεις θα πρέπει να αποτινάξεις όλες αυτές τις συναισθηματικές πανούκλες. Εμείς για να σε βοηθήσουμε θα σου δώσουμε κι άλλα χρήματα.
Τραγουδιστής: Τί νομίζεις πλάκα κάνω;
Ερ.: Αρχίζω να νιώθω ότι πραγματικά μ' αγαπάτε. Μπορείς να την πάρεις τηλέφωνο να έρθει τώρα;
Τραγουδιστής:
Φυσικά!
Κιθαρίστας: Ναι αλλά με τη συμφωνία ότι θα καθαρίσεις για να μπούμε εξώφυλλο στο ΠΟΠ & ΡΟΚ.
Ερ.: Εντάξει! Έχω τον τρόπο μου να τους ψήσω. Μόνο που θα χρειαστούν και λίγα χρήματα. Ξέρεις, μωρέ, για τα ταξιά κλπ.

(Εδώ τελειώνει η πρώτη πλευρά της κασέτας. Στο επόμενο τεύχος θα υπάρχει η συνέχεια).